Van Brightspace naar Blackboard
oktober 2021 tot en met zomer 2022
In een organisatie met meer dan 2000 medewerkers en rond de 18000 studenten verdeeld over 7 faculteiten is het lastig om een verandering door te voeren die impact heeft op bijna alle medewerkers. Duidelijke, transparante communicatie is onmisbaar! Voor deze opdrachtgever coördineer ik de communicatie rondom de overstap naar een nieuw leermanagementsysteem. Een project dat vooral een IT project lijkt, maar draait om zoveel meer, zoals de onderwijskundige mogelijkheden. Iedereen meekrijgen voor de overstap in het nieuwe collegejaar is het doel. Om dit te halen ben ik begonnen met een stakeholdersanalyse. Op basis hiervan heb ik de communicatiestrategie opgezet en kan ik gebruik maken van doelgroepspecifieke kanalen, het beschikbare communicatienetwerk en ‘ambassadeurs’. Mijn voorkeur gaat uit naar visuele communicatie-uitingen. Erg leuke opdracht!
Leuk weetje: de sessie die ik organiseerde om met de projectgroep te kijken naar de stakeholders leverde een gedetailleerde stakeholdersanalyse op. Ik werd gevraagd hier een kennissessie over te houden, zodat andere medewerkers binnen de hogeschool mijn methodiek ook konden gebruiken.
“De stakeholderanalyse waarmee we startte onder leiding van Susy gaf energie. We kregen inzicht in belangrijke doelgroepen en wat zij kunnen betekenen voor dit verandertraject” (projectmedewerker)