Is een veranderverhaal (changestory) wel nodig?

Foto door Jess Bailey Designs via Pexels

Foto door Jess Bailey Designs via Pexels

 

Mijn neiging is om deze vraag meteen met een volmondig ‘ja’ te beantwoorden. Maar dat is onzin. Natuurlijk heb je niet altijd een veranderverhaal nodig. Het wel of niet nodig hebben van een veranderverhaal heeft te maken met de reden waarvoor je het wil inzetten.  Misschien handig om dan meer te weten te komen over de inhoud van een veranderverhaal en wat je ermee kan bereiken. Vandaar dit artikel. Ik hoop dat het je helpt!

 

Het veranderverhaal in een notendop

De naam zegt het al: een verander’verhaal’ vertelt het verhaal achter of over de verandering in jouw organisatie. Let wel: ‘het verhaal’, dus geen formele lange teksten, maar een kort maar krachtig verhaal met daarin ruimte voor erkenning van de verschillende emoties die met de verandering gepaard kunnen gaan. Een goed veranderverhaal bestaat volgens mij uit de volgende elementen:

  • een korte samenvatting
  • De huidige situatie
  • De gewenste situatie
  • De noodzaak van de verandering
  • Wat de verandering voor de organisatie betekent
  • Wat er waarschijnlijk gebeurt wanneer de verandering niet wordt doorgevoerd
  • Oproep tot actie

En dan nu waarom het een ‘verhaal’ genoemd wordt. Kijk nog eens naar de hierboven genoemde elementen, zie je de overeenkomsten met de elementen waar een verhaal uit bestaat? Nee? Ik help je:

  • Korte samenvatting (achterkant boek, teaser)
  • De huidige situatie (de setting van het verhaal)
  • De gewenste situatie (en ze leefden nog lang en gelukkig)
  • Wat de verandering voor de organisatie betekent (inleiding, plot)
  • Wat er waarschijnlijk gebeurt wanneer de verandering niet wordt doorgevoerd (conflict, verhaallijn, moraal)
  • Oproep tot actie (inspiratie)

 

Je kan niet duidelijk genoeg zijn

De laatste bullet ‘oproep tot actie’ is natuurlijk wat lastiger. Verhalen kunnen een groot impact hebben op mensen. Door sommige verhalen wil je misschien ‘iets’ gaan doen, of misschien zelfs wel ‘iets anders gaan doen. En daar zit de kracht van een goed veranderverhaal. Je neemt mensen mee in het verhaal van de verandering, zodat duidelijk is dat de verandering goed kan zijn voor de organisatie. Je pakt de onderliggende issues bij de hoorns, door de grootste tegenwerpingen meteen te tackelen. Vriendelijk, helder, duidelijk. Iedereen weet meteen waar ze aan toe zijn!

Zie jij al hoe jouw veranderverhaal kan inzetten? Ga jij gebruik maken van de kracht van het veranderverhaal in jouw verandertraject? Ik help je graag verder! Heb je alleen iemand nodig die meeleest; ik help graag mee. Eventueel zelfs op vrijwilligersbasis, want, niet zo heel toevallig: ik ben gek op verhalen. Dus kom maar op!

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *