Hoe kom je tot een nieuwe huisstijl?
In dit blog ga ik uitleggen hoe je als vormgever een nieuwe huisstijl opzet en wat daarbij komt kijken. Wat veel mensen vergeten is dat daar een stuk marketing aan vast hangt. Een ontwerp dat perfect past bij het imago van een bedrijf komt nooit zomaar tot stand. Er gaat een onderzoek aan vooraf waarbij je eerst de volgende vragen moet beantwoorden:
• Wat voor product of dienst biedt het bedrijf aan?
• Wat is de boodschap die overgebracht moet worden?
• Welke doelgroep wil het bedrijf bereiken?
Waarom zijn deze vragen van belang? De antwoorden hebben effect op de vorm, het kleurgebruik, de stijl en uitstraling van jouw ontwerp.
Verdiep je in het bedrijf
Ga je ontwerpen voor een bedrijf? Meestal ligt er een communicatieplan en/of marketingplan waar duidelijk in naar voren komt wat de bedoelingen en wensen zijn. Lees het plan door voor je aan een ontwerp begint. Dit geeft je minimaal 80% van de informatie die nodig is om bovenstaande vragen te beantwoorden. Daarnaast geven de website en social media van het bedrijf ondersteunende kennis.
Aan de hand van de gevonden informatie kun je een begin maken. Schrijf je bevindingen op papier en begin een schetsproces. Laat je ideeën stromen en ‘think out of the box’. Na verloop van tijd ontstaat er een idee wat zo passend is dat je niet kunt wachten met de uitwerking.
Heel veel succes! Wil je dat iemand met je meekijkt bij het opzetten of uitvoeren van een huisstijl? Ik help je graag, neem gerust contact met me op.
Geschreven door: Roxanna Benink
Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.
Geef een reactie