Communicatieadvies, kan een ondernemer zonder?
Het antwoord ligt voor mij voor de hand en is een volmondig ‘Nee’. Maar voor de meeste mensen, is niet duidelijk waarom communicatieadvies nodig is. Aan mij, als communicatieadviseur de uitdaging om je het nut van het investeren in een communicatieadviseur te laten zien.
Communicatieadvies voor rust, richting en helderheid
Een communicatieadvies verplicht jou als ondernemer goed na te denken over je meerwaarde. De adviseur helpt je dit te vertalen naar jouw ‘boodschap’. Concreet: de adviseur vertelt in simpele taal wat jouw doel is en wat jouw bestaansrecht is. Handig toch? Ook dwingt het je na te denken over wat je wel en ook niet wil.
Wie ga je benaderen
De adviseur helpt je uit te zoeken welke ‘doelgroepen’ geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst. En hoe je deze mensen het beste kunt benaderen. Een jongere voelt zich niet aangesproken met formele teksten, dus spreek je hem of haar aan in zijn eigen taal! Makkelijk? Tja, het wordt al een stuk lastiger wanneer je meerdere doelgroepen wil bereiken met jouw boodschap. Weet jij op welke sociale media een twintiger veel zit? Of er andere kanalen (lees: manieren) zijn om jongeren te bereiken? Heeft het zin om veel kanalen te gebruiken, of kan je je met jouw business beter of éen kanaal focussen? En ja, dan komt een goed doordacht communicatieadvies goed van pas.
Het bos door de communicatiebomen zien
Ondernemen is vaak chaos en drukte. Je rent je de benen uit je lijf en hebt amper tijd om na te denken. Laat staan om na te denken over welke kanalen je wanneer moet inzetten om jouw doelgroep met jouw aanbod te bereiken. Een adviseur betrekken vanaf het begin, neemt je werk uit handen en biedt rust en structuur. Hij of zij kan je helpen met een planning voor al je communicatie, zodat je je alleen maar druk hoeft te maken over het doen. Van je sociale media tot en met het benaderen van de on- en offline pers; een goed doordachte communicatieadvies en planning geeft rust. Zeker voor de starter die aan honderd dingen met denken; erg prettig!
Professionele uitstraling is onmisbaar
De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat zij ook goed kunnen ‘communiceren’. En dit kan best kloppen, maar het is belangrijk om de juiste experts in te zetten wanneer dit niet zo is. Ik kan best een leuk jurkje in elkaar zetten, maar wanneer er aan me gevraagd wordt: ‘zelf gemaakt?’, weet ik ook wel hoe laat het is. Hoe professioneler je vanaf het begin communiceert, hoe serieuzer je genomen wordt. En dat is iets wat iedere startende ondernemer wil. Investeer in een adviseur die je een goed communicatieadvies kan geven. Denk vooral goed na over dat eerste moment waarop jouw opdrachtgevers, klanten of cliënten met jou in aanraking komen. Zeg nou zelf, van een ‘net-niet-professionele-site met spelfouten word jij toch ook niet vrolijk? Tip: vraag aan goede vrienden, die kritiek durven te geven op een positieve manier of jij inderdaad zo goed bent in communicatie als dat jij denkt. Het antwoord verbaast je misschien, ook positief ;-).
Behoefte aan rustig vaarwater?
Zorg dan nu dat jij je kan richten op het stabiel houden van jouw boot. En gebruik Point Made om de ergste communicatiegolven glad te strijken. Bij Point Made heb je de beschikking over een senior communicatieadviseur met een groot netwerk. Point Made werkt met standaard uurtarieven, pakketten en projecttarieve. Samen met jou bepalen we wat voor jou het effectiefst en voordeligst is.
Wat houdt je nog tegen? Mail of bel ons en start vandaag nog met het professionaliseren van jouw communicatie!
Geschreven door: Susy van der Zwan
Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiestudio in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Wij werken graag voor sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.
Geef een reactie