Communicatie: Tot de kern komen
Zoals een ui is opgebouwd uit vele lagen, zo zijn ook organisaties en mensen opgebouwd uit lagen. Er is een zichtbare buitenkant, daaronder liggen veel lagen verborgen en in het midden zit de kern.
Kernwaarden van een organisatie
Tot die kern komen: dat vind ik misschien wel het mooiste van het werken als communicatieadviseur. Want hoe groot of klein de vraag van een opdrachtgever ook is, of het nu gaat om een communicatieplan of een persbericht, het is altijd belangrijk gevoel te hebben bij de kern en de kernwaarden van de betreffende organisatie. Waar draait die organisatie om? Gelukkig ben ik nieuwsgierig genoeg om dat naar boven te krijgen. Vragen die horen bij het pellen van die figuurlijke ui zijn:
- Wat zijn de missie en visie?
- Wat zijn de drijfveren?
- Wie zijn de mensen achter de organisatie?
- Wat maakt de organisatie?
Wat past bij de opdrachtgever?
Als het beeld eenmaal is gevormd is het makkelijk een gevoel te krijgen bij de opdrachtgever. Dat maakt het mogelijk te weten wat bij de opdrachtgever past – qua aanpak, toon, uitstraling, et cetera – en wat niet. Ik vind het bijzonder dat het ‘op afstand’ mogelijk is dichtbij een organisatie te staan en van waarde te zijn.
Laag voor laag tot de kern komen
Naast mijn werk als communicatieadviseur voor Point Made ben ik ook zelf ondernemer. Als life coach begeleid ik mensen die meer uit zichzelf en uit het leven willen halen. Een gekke combinatie? Voor mij is het heel logisch, want ook als life coach probeer ik uien te pellen en tot de essentie te komen. Onderzoeken, vragen stellen en al pellend laag voor laag dichterbij de kern komen, daar houd ik van. Maar geef me geen echte uien te pellen, want daar krijg ik toch echt tranen van in mijn ogen.
Wil je dat ik een keer bij jou uien kom pellen om tot de kern van jouw organisatie, afdeling of team te komen? Ik drink graag een keer een kop koffie met je om kennis te maken!
Geschreven door: Jojanneke Koedam
Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.
Cáϲ trò chơi trực tuyến ngày càng phổ biến, đа dạng và được nhiều ngườі yêu
tһích. Đánh xèng cũng là một trò chơi không ngoạі lệ.
Tuy nhiên để ϲó thể giành cһіến thắng là điều không hề dễ dàng.
Vậy bí quyết đánh xèng trực tuyến luôn thắng mà ngườі chơi nên biết
là gì? Để ϲó câu trả lời cho riêng mình mời cáϲ bạn cùng
theo dõi bài viết dưới đây сủa chúng tôi.
Đánh ҳèng là trò chơi trựϲ tuyến phổ biến hіện nay νà được rất nhiều ngườі үêu thích