12 gouden tips voor een aansprekend en goed vindbaar blog

Blog-JK-12-gouden-tips-voor-een-aansprekend-en-goed-vindbaar-blog

In mijn vorige blog vertelde ik wat bloggen zo’n goed marketingcommunicatie instrument maakt. Het stelt je bijvoorbeeld in staat je expertise te profileren. In dit blog deel ik maar liefst 12 gouden tips met je die je helpen een aansprekend en goed vindbaar blog te schrijven.

1. Kies een onderwerp dat bij je past

Bepaal over welk onderwerp of thema je wilt bloggen. Waar ben jij expert in en op welk onderwerp wil je gevonden worden?

2. Bepaal je doelgroep

Nu je een onderwerp hebt: voor wie zijn jouw blogs interessant? Welke stijl en toon past bij je doelgroep en welke specifieke onderwerpen zijn relevant?

3. Durf persoonlijk te zijn

Geef meerwaarde aan je blogs door jouw persoonlijke ervaring en/of visie te delen.

4. Bepaal de frequentie en zorg voor continuïteit

Spreek met jezelf af hoe vaak je gaat bloggen. Wees hier realistisch in en zorg voor continuïteit.

5. Gebruik aansprekende foto’s

Alleen maar tekst is saai en nodigt niet uit tot lezen. Bovendien zorgt het gebruik van foto’s dat je beter vindbaar bent in Google. Natuurlijk zorg je ervoor dat je beeldmateriaal rechtenvrij is.

6. Zorg voor een goede opbouw

Belangrijk voor zowel de leesbaarheid van je blog als de vindbaarheid in Google: een goede opbouw. Zorg ervoor dat:

  • Je blogs niet te lang zijn (schrijven is schrappen!)
  • Je tussenkopjes gebruikt
  • Je opsommingstekens gebruikt waar mogelijk
  • Je alinea’s kort en overzichtelijk zijn

 

7. Zoekmachineoptimalisatie

  • Ook belangrijk voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO) is:
  • Het gebruik van hyperlinks (zowel externe sites als interne links)
  • Gebruik van woorden die mensen gebruiken als zoekwoorden
  • Een titel waarin die zoekwoorden terugkomen

 

8. Prikkel in de eerste alinea

De eerste alinea bepaalt of mensen verder lezen of afhaken. Zorg voor een prikkel, bijvoorbeeld in de vorm van een stelling, vraag of oplossing voor een probleem.

9. Lok een reactie uit

Sluit je blog af met een vraag, opdracht of uitdaging. Zo geef je je lezers iets mee om over na te denken en nodig je ze uit te reageren op je blog. 

10. Reageer op reacties

Bouw een relatie op met je lezers en uit je waardering door te reageren op reacties. De mensen die reageren zijn misschien wel (potentiële) fans!

11. Blogs voor op de plank

Inmiddels een ingeburgerd begrip bij Point Made: de blogs op de plank 😉 Soms heb je geen tijd om te schrijven of heb je geen inspiratie. Het is daarom handig om een paar blogs op voorraad te hebben. Wij merken dat het rust geeft te weten dat er nog een blog op de plank ligt.

12. Lukt het even niet?

Het overkomt de beste blogger: soms lukt het gewoon niet. Het helpt dan om een blog even te laten liggen en er de volgende dag met een frisse blik naar te kijken. Wat ook helpt is het streven naar ‘het perfecte blog’ los te laten. Het is onze ervaring dat soms het blog waarvan je zelf ‘mwah’ denkt juist heel goed kan scoren.

Met welke tip ga jij aan de slag?
Geschreven door: Jojanneke Koedam

Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *