Communicatie – Tips voor succesvolle filmpjes en video’s
In mijn vorige blog heb ik het er al kort over gehad. Je kan niet meer communiceren zonder beeldmateriaal of filmpjes te gebruiken. Films en video’s blijven langer in het geheugen zitten. Ik hoef bijvoorbeeld alleen maar ‘Petje Pietamientje’ of ‘ze zei meneer tegen me’ te roepen en we weten over welke merken het gaat. Video’s zijn ideaal voor ludieke acties, maar ook om jezelf en jouw organisatie voor te stellen. Wie ben je, wat doe je en voor wie doe je dat? Natuurlijk mag dan niet ontbreken waarom jij de beste bent. Het ligt nu binnen ieders handbereik om filmpjes te maken en die op social media te plaatsen. We worden er dan ook mee overspoeld. Toch kijk ik dagelijks filmpjes die ik via bijvoorbeeld Facebook of Youtube vind. Het verveelt nooit! Heb je de mogelijkheid, denk er dan over na om ook dit populaire communicatiemiddel in te zetten.
Voorbereiding voor een goede film
Een goede film vergt behalve de juiste apparatuur, voorbereiding. Hieronder wat vragen en tips voor de voorbereidende fase op een rij:
- Zorg dat je voordat je filmt weet wat je wil overbrengen (doel)
- Denk goed na over wie je met je film wil bereiken (doelgroep)
- Denk goed na over waarom jij in jouw vakgebied beter bent dan de ander (onderscheidend vermogen)
- Wat wil je dat mensen doen, na het zien van je film? (actie)
- Hoe wil je dat mensen zich voelen na het zien van je film? (gebruik emotie)
- Als het past binnen jouw stijl van communiceren, maak dan gebruik van humor
- Klopt het beeldmateriaal en de muziek met jouw huisstijl?
- Probeer een nieuwe invalshoek uit, of iets waardoor jouw film opvalt (wees onderscheidend)
- Denk eraan dat films die op Social Media geplaatst worden, jaren na dato nog gevonden kunnen worden (wees tijdloos)
Gebruik van emoties
Een goed voorbeeld van een indrukwekkende professionele film vind ik die van van Western Sydney University. In anderhalf minuut gebruiken zij heel duidelijk emoties (versterkt door muziek) om de waarde van een goede opleiding voor vluchtelingen aan te tonen. Laat je hierdoor niet afschrikken, ook video’s die er minder gelikt (lees ‘duur’) uitzien, kunnen jouw doel bereiken.
In een volgende blog verdiep ik me in de verschillende mogelijkheden! Wil je Point Made inzetten voor advies of om mee te denken over de mogelijkheden? Dan hoor ik dat graag!
Geschreven door: Susy van der Zwan
Van communicatieadvies tot -uitvoering: Point Made, een communicatiebureau in Den Haag, neemt werk uit handen bij kleine en grote communicatievragen. Onze focus ligt op sociaal-maatschappelijke opdrachtgevers, het onderwijs, start-ups en het MKB.
Geef een reactie